Een krachtige homepage

Een krachtige homepage is belangrijk. Veel bezoekers komen hier op je website ‘binnen’. Zijn ze niet op je homepage binnengekomen maar bijvoorbeeld op een landingspagina, dan wordt vaak doorgeklikt naar de homepage. Hier verwacht de bezoeker namelijk de belangrijkste informatie te vinden én wordt een oordeel over jou, je website en product of dienst gevormd.

Wat moet er op je homepage staan

In de vorige alinea was het antwoord op deze vraag al te vinden: de belangrijkste informatie. Is je homepage niet goed, dan zullen bezoekers je website al snel verlaten. Het maken van een krachtige homepage is best lastig want er zijn nogal wat eisen waaraan die pagina moet voldoen:

  • Wie ben je
  • Wat doe je
  • Contactgegevens
  • Wat kost het
  • Waarom kiezen voor jou

Dit lijstje is niet uitputtend, misschien gelden voor jou nog andere belangrijke onderwerpen die je beslist op de homepage moet zetten.

En het meest lastige moet nog komen: hoe zorg je dat die info, het liefst in de eerste alinea, allemaal is te vinden op een manier die aanspreekt en uitnodigt tot een actie zoals doorklikken?

homepage

De bezoeker centraal

Veel bezoekers van websites lezen niet graag en zeker niet graag veel. Ze willen zo snel mogelijk antwoord op de vraag wat het voor site is en welk voordeel ze er van kunnen hebben. Kan ik hier de juiste schoenen kopen? Is deze advocaat betaalbaar voor mij? Verkopen ze ook taarten of alleen brood? Hoelang is mijn bestelling onderweg?

Bij het schrijven van je homepage is het daarom heel belangrijk de bezoeker centraal te stellen. Wie is die bezoeker en wat wil hij of zij weten?

Daarnaast is het ook belangrijk de taal van de bezoeker te spreken. Zijn jouw bezoekers jongeren? Ouderen? Mannen? Vrouwen? Hoog opgeleid? Hebben ze een krappe portemonnee? Allemaal zaken om rekening mee te houden.

De eerste alinea

De eerste alinea van je homepage is in feite het hart van je website. Die moet dan ook (steen)goed zijn en volledig afgestemd op de bezoeker.

Tip: schrijf in de je-vorm en niet in de ik/wij-vorm. Jouw bezoekers zijn namelijk altijd op zoek naar iets voor zichzelf.

Niet goed:

Wij zijn al tien jaar een grote speler in de bloementeelt. Ooit begonnen in een kleine kas, uitgegroeid tot een bedrijf van formaat. We bieden een groot assortiment en komen onze afspraken altijd na. Ons team is hoog opgeleid en we maken gebruik van de meest recente technologieën.

Wel goed:

Zoek je naar hoogwaardige kwaliteitsbloemen? Wil je een snelle levering én een scherpe prijs? Bij ons kies je uit een breed assortiment en we bezorgen gratis door heel Nederland vanuit onze vestiging in Bloemstad.

In het eerste voorbeeld staat veel informatie die de lezer niet interessant vindt. Misschien een enkele vaste klant wel, maar die kan die informatie dan elders op je website vinden.

In het tweede voorbeeld staat veel informatie voor de bezoeker terwijl de tekst korter is.

Er zijn nog allerlei andere mogelijkheden de tekst op je homepage te zetten. Bijvoorbeeld in quotes die je kunt aanklikken, foto’s met een tekstje of in bulletpoints.

Aanzetten tot actie

Bezoekers van je website wil je het liefst aanzetten tot actie. Abonneren op je nieuwsbrief, een bestelling plaatsen, contact opnemen of doorklikken naar je webshop bijvoorbeeld. De tijd van fel knipperende banners is al lang voorbij, de verleiding moet nu echt vanuit je tekst komen.

Die tekst moet overigens ook nog eens foutloos zijn, want kromme zinnen en taalfouten wekken niet veel vertrouwen.

Hulp nodig bij het schrijven van teksten voor je homepage? Bel of mail ons vrijblijvend!

Reacties zijn gesloten.