Zeker, dat kan. AI is goed in staat prima teksten te maken, ook voor je website. Hoe beter jouw opdracht is geformuleerd, hoe beter de teksten bij jou en je website zullen passen. Toch ben je lang niet altijd tevreden, het is het dan nét niet. Hoe krijg je goede websiteteksten met AI en tegen welke problemen kan je aanlopen?
Jouw opdracht is cruciaal
Een robot, AI, oftewel Artificial Intelligence, heeft zoveel mogelijk informatie nodig om iets te maken dat past bij jouw wensen. Stel, je hebt een bedrijf in de verkoop van behang en wil een paar teksten voor je website. Sommige pagina’s kan je eenvoudig door AI laten maken. Bijvoorbeeld die over ‘de geschiedenis van het behang’. Lastiger wordt het een pagina te laten schrijven over je producten, de pagina ‘over ons’ is ook niet eenvoudig voor AI en wat er allemaal op de homepage komt te staan ook niet.
Probeer je het toch, dan zul je merken dat de schrijfstijl van AI niet altijd (meestal niet) overeenkomt met wat jij wil. AI heeft de neiging breedsprakig te zijn en nogal wat moeilijke woorden te gebruiken. Lange zinnen zijn ook niet ongewoon. Wil je dat niet, dan kan je dat voorkomen door de juiste instructies te geven.
Een voorbeeld opdracht
Schrijf een luchtige tekst van 400 woorden over behang, zonder moeilijke woorden. Vertel ook iets over vliesbehang en over accessoires zoals lijm en behangtafels. Gebruik de je-vorm.
AI zal meteen voor je aan de slag gaan en binnen een halve minuut staat de tekst op je scherm. Waar kan je nu tegenaan lopen:
- De tekst is toch wat lastig te lezen
- Er staan een paar dingen in die niet (meer) kloppen -AI haalt de info van het internet en die kan achterhaald zijn-
- De tekst is wel ok maar er mist allerlei info die je er ook in wil. Bijvoorbeeld over je openingstijden, leveringsvoorwaarden, verzendmogelijkheden en betaalwijze
- De tekst is saai om te lezen. Of juist te luchtig waardoor je website niet professioneel overkomt
Je zult een tekst van AI in de meeste gevallen dus moeten aanvullen en herschrijven. Dat is niet alleen lastig voor veel mensen, het brengt ook risico’s met zich mee. Immers, je bént geen schrijver en taalfoutjes liggen op de loer.
Het gevaar van detectie
Vrijwel meteen met de komst van AI, kwam er ook een AI-detector op de markt. Een programma waarmee je kunt nagaan of een tekst door een mens of door een robot is geschreven. Vooral belangrijk voor docenten, maar het kan jou als bedrijf ook parten spelen. Hoe professioneel kom je over met saaie, door AI geschreven teksten? Laten zien dat je kan en wil investeren in je site met goed geschreven teksten, maakt meer indruk.
Gevaar van verkeerde content
Met verkeerde content bedoelen we niet alleen teksten waarin dingen staan die niet kloppen. Jouw AI-teksten kunnen ‘verkeerd’ zijn op allerlei manieren:
- De tekst sluit niet aan bij je doelgroep (te moeilijk leesbaar bijvoorbeeld)
- Je teksten zijn van het kaliber ‘dertien in een dozijn’. Andere, soortgelijke ondernemers hebben zo’n beetje hetzelfde op hun website staan, je onderscheidt je dus niet of nauwelijks
- Taalfouten in je tekst omdat je bent gaan herschrijven en aanvullen
- Er is geen SEO toegepast waardoor je vindbaarheid bij Google slecht is
- Er mist allerlei informatie omdat je niet weet hoe je die op je website moet integreren (en AI ook niet).
Een tekstschrijver kan je AI-teksten herschrijven en als het nodig is jou interviewen en onderzoek doen op het internet. Hij of zij neemt ook de uitstraling, waaronder de gebruikte afbeeldingen, mee bij het (her)schrijven van teksten.
Meer weten, sparren of meteen een vrijblijvende offerte? Neem contact op met de Schrijverije.
Sonja Schwedersky, 20 februari 2024