Pen en papier op je bureau, of waarschijnlijker: een leeg computerscherm voor je neus. Een kop koffie of thee naast je, een hoofd vol ideeën om een tekst te schrijven. Na een half uur is je papier of scherm nog steeds leeg en je koffie of thee op. En nu? Waar begin je, hoe bouw je je tekst op en hoe zit het met de zinsbouw, spelling en grammatica? Eigenlijk wil je veel liever je tekst laten schrijven door iemand anders. Of kan je het misschien met hulp van AI (ChatGPT) doen? Hieronder vertellen we er alles over.
Een tekst schrijven is best lastig
Laten we eerlijk zijn: een tekst schrijven is voor de meeste mensen niet eenvoudig. Voor ons gelukkig wel, en we helpen je graag. Een goede tekst moet aan allerlei voorwaarden voldoen, te beginnen met een goede zinsbouw, spelling en grammatica. Maar er zijn nog meer dingen die heel belangrijk zijn:
- Een tekst moet passen bij de lezer
- Een tekst moet jouw boodschap goed verwoorden
- Een tekst moet voldoen aan SEO, als je goed wil worden gevonden op internet
- Een tekst moet passen bij jou en/of je bedrijf
- Een tekst moet passen bij het platform waarop deze wordt gepubliceerd
Meer weten? Vraag het E-book ‘Eerste hulp bij tekstschrijven’ aan.
Een tekst moet passen bij de lezer
Bij elke tekst moet het uitgangspunt de lezer zijn. Als niemand je tekst leest, of wil lezen, dan heeft het weinig zin. Denk dus goed na over je doelgroep voordat je gaat schrijven. Jonge mensen, ouderen, mannen of vrouwen, lezers die verstand hebben van jouw business of juist niet, leg je iets uit dat moeilijk is, zoekt de lezer naar luchtigheid, grapjes of juist naar serieuze informatie?
Een tekst moet jouw boodschap goed verwoorden
Je hebt iets te zeggen, anders zou je het niet willen opschrijven. Het is van belang dat de lezer je boodschap goed begrijpt. De tone of voice is belangrijk:
- Een commerciële tekst, een tekst waarin je iets aanprijst (maar ook weer niet té opvallend) is niet heel lang en ook niet super inhoudelijk
- Een informatieve tekst (een kennisbankartikel bijvoorbeeld) bevat veel relevante informatie maar is (bijna) niet commercieel
- In een boze brief staat wat je wil zeggen, is te lezen dat je boos bent, maar wel op een manier die de lezer niet ook boos maakt
- In de teksten op je website is te lezen wat je allemaal kunt, zonder opschepperig over te komen
- Een artikel of een blog is fijn om te lezen, informatief en niet al te lang
Een tekst moet voldoen aan SEO, als je goed wil worden gevonden op internet
SEO = zoekmachineoptimalisatie. Hoog scoren in Google = meer lezers (en dus meer klanten). Wil je een tekst die voldoet aan SEO-eisen dan moet je rekening houden met de lengte van de tekst, informatief zijn en sowieso authentiek. Dit betekent dat je tekst compleet nieuw is en niet (deels) gepikt van internet. Verder speelt het kiezen van de juiste koppen een rol en natuurlijk het zoekwoord waarop je wil worden gevonden.
Een tekst moet passen bij jou en/of je bedrijf
Allereerst is hier belangrijk dat je consistent bent. Daarmee bedoelen we: teksten zijn steeds hetzelfde qua opzet, kwaliteit en gericht op de lezers die je wil aantrekken. Niet doen: de ene tekst in de je-vorm, een andere in de u-vorm.
Wel kan je variëren in moeilijkheidsgraad van de teksten. Heb je bijvoorbeeld een aannemersbedrijf dan kunnen de teksten op de site eenvoudig te lezen zijn, zodat elke bezoeker ze begrijpt. Daarnaast kan je een kennisbank vullen met moeilijkere onderwerpen voor lezers die meer willen weten of verstand van zaken hebben. Daarmee werk je ook aan je vindbaarheid op Google en kan je bijvoorbeeld met blogs je zichtbaarheid op social media vergroten.
Een tekst moet passen bij het platform waarop deze wordt gepubliceerd
Een tekst voor je website is anders van opzet dan een tekst voor Facebook of ander social media-kanaal. Een brief vraagt weer om een andere benadering, evenals een memo voor medewerkers, een verslag of kort verhaal.
Tekst laten schrijven door AI (ChatGPT)
Een geweldige, goedkope oplossing als je een tekst wil laten schrijven. En hoe beter je AI kunt instrueren, hoe beter je tekst zal zijn. Toch kunnen er wel wat haken en ogen aan zitten, want voldoet die tekst van AI wel aan bovenstaande punten?
Nog lastiger wordt het als je een tekst wil schrijven over jezelf en/of je diensten. Die informatie is immers waarschijnlijk niet te vinden op internet, de plek waar AI zijn info vandaan haalt. Ook voor een goede SEO-tekst is AI (nog) niet dé oplossing en zoek je een bepaalde schrijfstijl dan wordt dat ook heel lastig.
Hulp nodig bij het schrijven van teksten? Schakel de Schrijverije in: voordelig, snel en hoge kwaliteit. Altijd een vrijblijvende offerte
Sonja Schwedersky, 14 maart 2024