In de toekomst kijken blijft lastig, zo niet onmogelijk. De toekomst van AI teksten voorspellen blijft dus ook gissen. Toch kan en wil ik wat voorspellingen doen. AI zal steeds verder verbeteren dus de kans dat AI teksten ook steeds beter worden is groot. Dit ligt natuurlijk nogal voor de hand. Ik zie echter ook wat problemen en valkuilen. Want hoe kan je je, of eigenlijk hoe kan een bedrijf, zich nog onderscheiden van andere bedrijven als iedereen vergelijkbare AI-teksten op de website heeft staan? Het wordt een ware wedloop op internet!
Je onderscheiden van anderen
Het is bekend dat je je, als je klanten wilt trekken, moet onderscheiden van anderen. Waar ben jij beter in? Je onderscheiden doe je met allerlei tools waaronder je missie en visie, je dienstenpakket, met de service die je biedt, het retourbeleid en last but not least: met de uitstraling van je bedrijf en daarmee van je website. Maar wat als alle websites straks op elkaar lijken? Niet qua kleur of indeling, maar qua content. Hoe eenvoudig is het met behulp van AI je website te voorzien van heel veel informatie? Informatie die in feite al overal staat, want AI heeft die informatie daar opgehaald.
De toekomst van AI teksten: een website wedloop
Goede SEO = hoog ranken in Google. En goede SEO bestaat uit relevante content, foutloos geschreven, interessant en voorzien van de SEO vereisten zoals het implementeren van zoekwoorden en kopteksten. Dat kan AI voor je doen. En voor alle andere mensen.
Straks staat het internet dus vol met AI teksten, volledig afgestemd op de Google eisen. Wie scoort er nu het hoogst? Misschien het bedrijf met honderd interessante kennisbankartikelen op de website. Volgende week hebben tien concurrenten die dan ook, en ben je weer terug bij af.
Mijn conclusie? We krijgen de komende jaren een ware wedloop tussen websites van bedrijven, met steeds meer content en meer informatie. Het is immers zó gemaakt door AI!
Wat kan je dan doen?
Wil je niet meedoen aan die wedloop? Wil je iets anders? Dan zou ik vooral kiezen voor nieuwe content. Informatie die nog niet, of niet goed is te vinden via Google. Lastig, zeker, maar niet onmogelijk. Juist nú is het belangrijk creatief te zijn om zo je positie te verstevigen. Je onderscheiden van anderen is nu belangrijker dan ooit. En: Google rankt je hoger naarmate je meer exclusieve content op je site hebt staan. Wij helpen je graag bij het schrijven van interessante artikelen en we kunnen ook je AI teksten herschrijven.
Tips om je te onderscheiden met je website
Tip 1: Tone of voice
De tone of voice moet écht goed zijn afgestemd op je bezoekers/lezers. Bij het (laten) schrijven van teksten is het dus het allerbelangrijkst om te denken vanuit die bezoeker. En juist dat is iets dat AI niet goed kan. Bezoekers die blij worden van wat ze lezen, het begrijpen en je vertrouwen, zullen eerder zaken met je doen.
Tip 2: Nieuwe content
Ook iets dat AI niet goed kan want die haalt immers de info van het internet. Waarschijnlijk vind je het moeilijk om nieuwe content te bedenken maar iedereen weet wel iets dat nieuw is. Alleen al het schrijven van ervaringsverhalen bijvoorbeeld. Schrijf elke week een leuk ervaringsverhaal, zet het op je website, deel het op de socials. Wij kunnen je ook interviewen en een artikel voor je schrijven.
Tip 3: Extra’s toevoegen
Je site interessanter maken en zo steeds meer bezoekers trekken is een must. Je kunt daarvoor allerlei extra’s inzetten op het gebied van content. Stel je hebt een advocatenkantoor in Utrecht en wil zo hoog mogelijk (blijven) scoren in Google. Naast de ‘gewone’ dingen als je diensten, tarieven, rechtsgebieden etc. kan je oneindig veel andere informatie delen: over de geschiedenis van het recht, over rechtbanken in Nederland, over eerdere zaken die je hebt gedaan, vonnissen en arresten samenvatten, anekdotes vertellen, actualiteiten bespreken en ga zo maar door.
Let op: alle teksten moeten wel steeds de juiste tone of voice hebben en zijn afgestemd op je lezers!
Tip 4: Missie, visie, over ons
Deze pagina’s worden naar mijn mening steeds belangrijker. Ze laten niet alleen zien wie je bent en waar je voor staat, maar zijn ook dé manier om nieuwe content te delen. Daarbij is het ook nog eens informatie die niet zomaar klakkeloos kan worden overgenomen door je concurrenten.
Tip 5: Je website levend houden
Een website is niet iets dat je maakt en dan ‘klaar’ is. Je moet je website voortdurend in beweging laten zijn. Regelmatig bloggen is daarvoor de perfecte manier. Afhankelijk van je branche dagelijks, wekelijks of maandelijks. Je kunt die blogs ook nog eens delen op social media waardoor je je zichtbaarheid verder vergroot.
Meer weten, hulp nodig, brainstormen? Bel of mail ons!
Sonja Schwedersky, 29 maart 2024